•    
Φόρμες. Χορός ή Τέχνη;

Φόρμες. Χορός ή Τέχνη;

Η παρανόηση ότι οι φόρμες στις πολεμικές τέχνες, ιδιαίτερα στον Πολιτισμό Σαολίν, είναι απλές “χορογραφίες” ή απλές ακολουθίες τυχαίων κινήσεων χωρίς μαχητική υπόσταση, δεν έχει ρεαλιστική βάση. Πολλοί άνθρωποι λένε πράγματα με λίγη ή καθόλου κατανόηση για το αντικείμενο για το οποίο μιλούν. Όταν μιλάνε για τις Πολεμικές Τέχνες του Σαολίν οι περισσότεροι βασικά σκέφτονται α. τι έχουν δει σε ταινίες ή β. το κομμάτι που εμφανίζεται για τους τουρίστες. Το Σααολίν Κουνγκ Φου εκτείνεται πολύ περισσότερο από αυτό, είναι ένα τεράστιο σχολείο πολλών διαφορετικών συστημάτων μάχης που έχουν συγκεντρωθεί κατά τη διάρκεια των αιώνων.

Υπάρχουν τόσα πολλά συστήματα μάχης και αρκετά έχουν χαθεί με την πάροδο του χρόνου, μερικά εξακολουθούν να υπάρχουν, αλλά είναι ελλιπή, μερικά εξακολουθούν να υπάρχουν, αλλά άλλαξαν με την πάροδο του χρόνου και μερικά ανακαλύπτονται ξανά. Όλα όμως συμφωνούν σε ένα πράγμα “Οι Φόρμες είναι μια κατάρτιση πειθαρχίας και γνώσης, η οποία κατανοείται και ενσωματώνεται στην καθημερινότητα και έχουν δημιουργηθεί μέσα από πολλές εκατονταετίες, διδασκαλίας, δοκιμών και εφαρμογής”.

Με απλά λόγια, οι φόρμες αποτελούν ακολουθίες άρτιων τεχνικών, οι οποίες εφαρμόστηκαν πρακτικά σε μάχες μεταξύ αξιοσέβαστων δασκάλων. Από αυτές τις τεχνικές διατηρήθηκαν οι πιο αποτελεσματικές μέσα στα χρόνια και δημιουργήθηκαν οι γνωστές σε όλους μας φόρμες. Οι “μαχητές μοναχοί” που εμπλούτισαν και τον κινεζικό στρατό είχαν ως βασική μέθοδο εξάσκησης τις φόρμες και εμπόδισαν άπειρες φορές στο πεδίο της μάχης τους εισβολείς.

Οι φόρμες αυτές πέρασαν από γενιά σε γενιά μέσω χειρογράφων και μέσω της μεταβίβασης και εξάσκησης της γνώσης από δασκάλους σε μαθητές. Πολλές από τις φόρμες δέχονται μέχρι και σήμερα τροποποιήσεις και αν κριθεί ότι με αυτό τον τρόπο η μαχητική τους υπόσταση βελτιώνεται τότε η τροποποίηση διατηρείται αλλιώς επανέρχεται στην προηγούμενη μορφή της.

Το βασικό πλεονέκτημα, της εξάσκησης στις φόρμες-ανάμεσα σε πολλά άλλα- για τον ασκούμενο, είναι η καλλιέργεια της υπομονής, της πειθαρχίας και της συγκέντρωσης καθώς είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και χρειάζονται συγκεκριμένο χρόνο εξάσκησης. Αυτό που δεν πρέπει να λείπει είναι ο ο αμοιβαίος σεβασμός από τον δάσκαλο προς τους μαθητές και το αντίστροφο αλλά και μεταξύ των μαθητών μεταξύ τους.

Φυσικά, ένας άπειρος μαθητής δεν είναι σε θέση να καταλάβει την ερμηνεία μιας πρακτικής εφαρμογής μίας τεχνικής γι' αυτό πρέπει να αποφεύγεται τα πρώτα χρόνια της ενασχόλησης με τον Πολιτισμό Σαολίν, καθώς πρώτον είναι δυνατόν να υπάρξουν παρερμηνείες και δεύτερον τις περισσότερες φορές ο μαθητής ξεχνάει την ερμηνεία μίας τεχνικής πάνω από τις δυνατότητες του.

Ωστόσο, το κλειδί είναι ο χρόνος και ο βαθμός της εξάσκησης ώστε ένας μαθητής να μπορέσει να ερμηνεύσει ο ίδιος μία τεχνική είτε να μπορέσει ο δάσκαλος να του την δείξει πρακτικά.

Ο Πολιτισμός Σαολίν, διαδίδει μία πολεμική τέχνη με ιστορία 1.500 χρόνων σε ένα άρτιο δομημένο σύστημα και με μεθόδους διδασκαλίας που συνεχώς εμπλουτίζονται με βάση τα δεδομένα της σύγχρονης εποχής. Δεν μπορεί να εγκλωβιστεί σε ταμπέλες, αλλά είναι ένας ολόκληρος τρόπος ζωής.

Επομένως, το μοναδικό μέλημα ενός ασκούμενου στο συγκεκριμένο σύστημα δεν πρέπει να είναι απλά η βελτίωση της σωματικής κατάστασης ούτε η απόκτηση δεξιοτήτων μάχης, καθώς για να προλάβεις να δεις την μαγεία του πρέπει να αφιερωθείς ολοκληρωτικά για μία ζωή.

Mια Εργασία από την
Δασκάλα Σταυρίδου Αλεξάνδρα
Δημοσιοποιείται Με την άδεια της